Hoe kies ik een domeinnaam die het verschil maakt?

Hoe kies ik een domeinnaam die het verschil maakt?

De meeste bedrijven en particulieren focussen zich bij het introduceren van een nieuwe website vooral op de vormgeving en de inhoud. Het zijn belangrijke zaken, maar met het kiezen van een goede domeinnaam maak je echt het verschil. De keuze voor een doeltreffende domeinnaam eindigend op .nl lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar is dat zeker niet. Er zijn vele zaken waar je rekening mee dient te houden om tot een effectieve domeinnaam te komen. Onderstaande tips maken het mogelijk om gericht en doelmatig een goede domeinnaam te laten registreren.

Miljoenen domeinnamen actief

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is sinds 1996 de beheerder van alle domeinnamen met de extensie .nl. Tegenwoordig zijn er al ruim 5,3 miljoen domeinen met het achtervoegsel .nl actief. Elke dag komen er een paarduizend nieuwe namen bij. De domeinnaam eindigend op .nl bestaat inmiddels ruim vijfentwintig jaar. Het heeft zich in de tijdsperiode ontwikkeld tot het op twee na grootste landendomein ter wereld, na Duitsland (.du) en Groot-Brittannië (.uk). Onderzoek van het beveiligingsbedrijf voor computers McAfee heeft aangetoond dat .nl tot de veiligste domeinnamen behoort.

De juiste trefwoorden

Alvorens te kijken of een domeinnaam nog vrij is en deze te kiezen, is het van belang om na te denken over de juiste trefwoorden die de lezer naar het onderwerp van de nieuwe website leiden. Maak een lijstje met woorden die geassocieerd worden met het product of onderwerp. Betrek ook de synoniemen van deze woorden erbij. Zo kom je tot een domeinnaam die snel en vaak gevonden wordt in de zoekmachines. Een zoekterm die direct correspondeert met het websiteonderwerp is erg handig en raadzaam.

Een korte en krachtige domeinnaam

Het beste is om een korte domeinnaam te kiezen, in ieder geval niet langer dan drie woorden. Het mooiste is een domeinnaam van slechts één woord. De praktijk leert dat vele namen al geregistreerd zijn door anderen. Blijkt dat een domeinnaam al in gebruik is en wil je toch zo dicht mogelijk in de buurt van de naam van het onderwerp blijven? Zoek dan je toevlucht tot voorzetsels, achtervoegsels of het toevoegen van een bijvoeglijk naamwoord. Het gebruik van afkortingen is ook een prima oplossing. Hiermee waarborg je de goede vindbaarheid van de nieuwe website in de internetzoekmachines.

Enkele voorbeelden van krachtige domeinnamen:

  • Verkort woorden, al dan niet met een achtervoegsel. Stel je begint een website over voedingssupplementen. Voedingssupplementen.nl zal waarschijnlijk al bezet zijn, maar je zou kunnen kijken naar Supp.nl. Als die ook al bestaat, voeg dan een achtervoegsel toe, zoals SuppAdvies.nl.
  • Gebruik een voorzetsel. Wil je toch je hele zoekwoord in de domeinnaam gebruiken, gebruik dan een voorzetsel. Bijvoorbeeld: BesteSupplementen.nl. Je domeinnaam wordt zo wel een stuk langer, maar blijft makkelijk te onthouden.

Gemak dient de mens

Het is verstandig om voor een domeinnaam te kiezen, waarvan de naam gemakkelijk in het gehoor ligt en daarmee ook snel wordt onthouden. Hoe beter de internetgebruiker zich de naam van de site kan herinneren, hoe groter de kans dat de website daadwerkelijk wordt bezocht. Zorg er bij het kiezen van een domeinnaam ook voor dat deze eenvoudig te typen is. De naam moet een niet al te moeilijk woord zijn en geen vragen oproepen over hoe deze juist te spellen.

Vermijd speciale tekens

Laat speciale tekens zoveel mogelijk achterwege. Het roept vaak misverstanden op en kan leiden tot zoeken op foutieve namen. Denk aan het subtiele verschil tussen het gebruik van koppeltekens en underscores. Of het gebruik van cijfers naast letters. Om te voorkomen dat potentiële klanten of geïnteresseerde lezers de website missen, kun je de speciale tekens die voor verwarring kunnen zorgen beter niet gebruiken.

De naam is het onderwerp

Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar het gaat nog wel eens mis. De vlag moet de lading dekken. Oftewel: de domeinnaam moet direct duidelijk maken wat het onderwerp van de website is. Bij een beschrijvende naam weet de bezoeker meteen wat te verwachten en kan hij of zij gericht op zoek naar de verlangde informatie. De naam moet geen dubbele lading of betekenis hebben dan wel verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd. Bij de keuze van een domeinnaam met een .nl extensie zou je een Nederlandse moeten vastleggen. De website richt zich namelijk (speciaal) op de Nederlandse markt. Een goede domeinnaam moet lang meegaan en een voorname bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van het product of bedrijf.

Opvallen ten opzichte van de concurrentie

De domeinnaam dient op te vallen en zich te onderscheiden van concurrerende websites c.q. bedrijven of particulieren. Het is van belang om verwarring te voorkomen met de keuze van een domeinnaam die te veel op die van een concurrent lijkt. Het gevaar schuilt er bovendien in dat de bezoeker niet bij je website uitkomt, maar bij die van de concurrent.

Geen beschermde domeinnaam

Het wordt afgeraden om een domeinnaam te kiezen dat gekoppeld is aan beschermde merkregistratie van iemand anders. Hiermee voorkom je eventuele schadeclaims om copyright.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *