Hoe kun je emotie verkopen aan je klanten?

Hoe kun je emotie verkopen aan je klanten?

Iedereen die iets wil vertellen weet wel een aantal tips en trucs te verzinnen waarmee je een klant kunt overtuigen om over te gaan tot een koop. Prijs kortingen, extra voordeeltjes zoals iets gratis weggeven en gespreid betalen zijn enkele methodes om een product sneller aan de man te brengen. Ook hoor je vaak dat je sneller en beter kunt verkopen wanneer je een primeur hebt of wanneer je een exclusief product aan kan bieden.

Er is echter één facet binnen het verkoop traject waar je weinig over hoort maar die wel ontzettend belangrijk is. Je moet als verkoper en bedrijf ook emotie weten te verkopen. In dit artikel wordt uitgelegd wat emotie verkopen precies is en hoe je het kunt toepassen in de verkoop.

Wat is emotie verkopen?

Wanneer consumenten een product kopen dan spelen zowel emotie als rationeel denken een grote rol. Wanneer iemand een Mercedes koopt dan koopt deze persoon deze auto niet alleen omdat het merk voor kwaliteit staat. Er hangt ook een imago aan het merkt vast dat niets meer of minder dan emotie is. Wanneer de koper louter en alleen voor kwaliteit zo gaan dan zou deze immers kiezen voor een Japanse auto die veel beter bekend staat v.w.b. de kwaliteit.

Deze emotie moet je als verkoper herkennen zodat je de koop ook daadwerkelijk af kan sluiten.

Hoe kan je emotie toepassen in advertenties?

Iedereen kent wel de advertenties van mobiele telefoons of smartphones waarbij uitgelegd wordt hoe goed het product wel niet is. Meer geheugen, meer mogelijkheden, betere camera etc. Wanneer je dit gaat gebruiken als middel om reclame te maken dan moet je je goed bedenken dat jouw voorsprong maar tijdelijk is. Immers, de competitie staat niet stil en zal snel met een nog betere versie komen. Het is dan zeker het overwegen waard of je wellicht beter emotie kunt gebruiken voor een reclame campagne.

56299817_e62bade323Een goed voorbeeld is de campagne die Apple jarenlang heeft gebruikt met posters waar beroemde personen op te zien waren. Albert Einstein, Maria Callas, Mohammed Ali, John Lennon, Gandhi en vele anderen hebben op deze posters gestaan. Deze posters hadden twee componenten die direct inspeelden op de emotie van de toeschouwer.

1. De posters hadden beroemde personen als onderwerp

2. Op de posters stond alleen de spreuk “Think Different”

Deze spreuk heeft direct invloed op de emotie van de toeschouwer van de poster. Eigenlijk is het een verkapt commando wat onder die spreuk te vinden is. “Wil je anders zijn dan moet je eigenlijk een Apple computer kopen”.

Het verkapte commando gebruiken

Deze verkapte commando’s, die taalkundig een imperatief genoemd wordt, kunnen zeker een bijdrage leveren aan een verkoop. Een zin zoals “loop onze aanbieding niet mis en bestel vandaag nog zolang deze aanbieding geldig is” werkt beter dan een zin waarin alleen wordt aangegeven dat het product in de aanbieding is. Immers, de zin waarin wordt aangegeven dat je snel moet zijn zolang de aanbieding geldig is, laat de optie open hoelang die aanbieding blijft staan.

Emotie verkopen wordt steeds belangrijker

Wanneer je op de lange termijn wilt blijven verkopen dan is het belangrijk om in te zien dat emotie verkopen op de lange termijn één van de beste verkoopmethodes is. Investeer daarom in het verkopen van emotie en bepaal voor een product hoe je die emotie erbij kunt betrekken. Emotie is van alle tijden en de kans dat je nu nog met een uniek product kunt komen is niet zo groot meer.

De kans dat je emotie kunt verkopen zal alleen nog maar toenemen.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *