Tips voor goed gebruik van zoekwoorden op je site

Tips voor goed gebruik van zoekwoorden op je site

Zoekwoorden zijn een handige tool om je plaatsing in zoekmachines te verbeteren, en zodoende voor meer bezoek op je site te zorgen. Deze zoekwoorden moeten echter wel goed gebruikt worden, zodat je het optimale effect kunt bereiken. Gebruik je de zoekwoorden, ook wel sleutelwoorden genoemd, niet goed, dan kan dit zelfs een averechts effect hebben. Overmatig gebruik van deze woorden ziet er bijvoorbeeld gekunsteld uit. Het kan je lezers het gevoel geven dat de tekst puur en alleen is gemaakt om bezoek mee binnen te slepen, en niet om ze te informeren of vermaken. Zo jaag je bezoekers alleen maar weg. Er zijn eigenlijk drie belangrijke punten om op te letten als je zoekwoorden gaat gebruiken op je site.

Varieer het gebruik van je zoekwoorden

Als je hebt besloten welke zoekwoorden je voor een pagina gaat gebruiken, dan kan je beginnen met het implementeren hiervan. Let hierbij wel op dat je een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden niet steeds op exact dezelfde manier gebruikt. Heb je bijvoorbeeld een website over appartementen in Amsterdam, gebruik dan afwisselend ‘appartementen Amsterdam’, ‘appartement Amsterdam’, ‘Amsterdam appartement’ en andere variaties hierop. Varieer je niet, dan loop je de kans dat je lezers je niet meer serieus zullen nemen.

Waar zet je de zoekwoorden neer?

Er zijn ruwweg acht plekken waar je de zoekwoorden voor je site neer kunt zetten om een optimaal effect te bereiken. De titel is bijvoorbeeld een belangrijke plek voor je zoekwoorden, net als de body tekst en de H1-tag. Deze H1-tag is de titel die bovenaan een pagina staat en je lezer vertelt waar ze zich bevinden. Andere plekken om sleutelwoorden neer te zetten zijn de URL, de meta description, in image tags en in twee verschillende soorten links. Deze links zijn de site navigatie link en de in-content link. Deze laatste is een link waarmee je vanuit een artikel doorlinkt naar een ander artikel, of naar een product pagina in een webshop.

Hoe vaak gebruik je een sleutelwoord?

Waak ervoor de sleutelwoorden te vaak te gebruiken. Nogmaals: overmatig gebruik heeft bijna altijd een negatief effect. Zorg er wel voor dat je de zoekwoorden, en variaties hierop, twee tot drie keer gebruikt in de tekst van je artikel. Dit aantal mag ook hoger zijn, maar let er dan wel op dat je meerdere aanpassingen van je zoekwoord gebruikt. Zet de zoekwoorden ook altijd in je URL en H1-tag voor optimaal resultaat. Het is aan te raden om daarnaast de sleutelwoorden ook nog een keer te gebruiken op minstens twee van de andere vijf plekken die ik in de paragraaf hiervoor heb genoemd.

Een tweetal tools voor het vinden van goede sleutelwoorden

Veelgebruikt, alhoewel niet helemaal betrouwbaar: de Google Adwords Keyword Planner. Je kunt er onderzoek mee doen naar trends, maar het weergegeven zoekvolume is alleen betrouwbaar wanneer je betaalde advertenties met de gevonden sleutelwoorden wilt laten weergeven.

Met de KeywordTool kun je “long-tail” sleutelwoorden vinden. Een voorbeeld is de zoekbalk in Google, wanneer je hier een zoekwoord intypt, dan vult Google dit aan met suggesties. KeywordTool toont je deze zoekwoordsuggesties in een lange lijst. De gegeven suggesties zijn mogelijk interessante onderwerpen om over te schrijven.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *