De banaan op een website

De banaan op een website

Elke website eigenaar heeft een eigen idee hoe een site eruit moet zien. Het is maar al te vaak het geval dat de eigenaar een eigen smaak heeft en deze graag terug wil zien op de site. Daar is op zich niets mis mee maar vaak vergeten website eigenaren dat niet zij de doelgroep zijn maar de surfers die op de site terecht komen. Eigenlijk telt er maar één ding op een website. Er moet een verkoop of contact moment gegenereerd worden. Voor webshops moet er besteld worden en voor websites waar bedrijven hun diensten aanbieden moet er contact gemaakt worden. Om dat te bereiken is het belangrijk om het begrip van de ‘banaan op de website’ te kennen.

Websurfers zijn jagers
Vraag het aan iemand hoe lang men op een landingspagina van een website verblijft alvorens men doorklikt naar een volgende pagina en er zullen antwoorden komen zoals 10 minuten, 5 minuten etc. In werkelijkheid neemt een websurfer niet langer dan 6 seconden om door te klikken naar een andere pagina. Vaak is het zelfs nog sneller. Websurfers zijn jagers zonder dat ze het zelf in de gaten hebben en meestal gaat het ongemerkt wanneer ze doorklikken naar een andere pagina. Dit kan het beste bereikt worden wanneer de info die het belangrijkste is binnen die 6 seconden duidelijk is.

Ken het gedrag van de websurfer
Het surfgedrag van de websurfer is eenvoudig in beeld te brengen mits je daarvoor gespecialiseerd bent. Goede webdesigners en marketing bureau’s weten hoe je dat in kaart kan brengen. Zij kunnen vrij exact aangeven waarom de éne site meer bezoekers op de andere pagina’s krijgt dan de andere. Eén van de onderdelen die daarbij een wezenlijk onderdeel vormt is de banaan op de website.

Wat is een banaan op een website?
Zoals gezegd zijn websurfers jagers. Ze jagen op een makkelijke prooi. Een aanbieding. Een gratis voordeeltje. Het is net zoals met chimpansees. Proeven hebben aangetoond dat chimpansees het liefst voor de banaan gaan die het gemakkelijkst te vinden is en er het aantrekkelijkste uitziet. Ook al is die andere banaan die moeilijker te vinden is veel lekkerder. Met websurfers is dat exact hetzelfde. De aanbieding die het gemakkelijkst te vinden is en het meest aantrekkelijk is zal als eerste aangeklikt worden.

Hoe kan je een banaan op een website gebruiken?
Er zijn verschillende mogelijkheden om een banaan op een site te gebruiken. Maak het contact formulier prominent en biedt hier een voordeel aan. Bijvoorbeeld, “vul het formulier in en ontvang meteen offerte”. Of biedt een voordeel aan. Bijvoorbeeld, “vandaag besteld morgen in huis”. Of biedt iets gratis aan. Bijvoorbeeld, “bestel vandaag en krijg product 2 er gratis bij”.

Dat zijn de bananen op een site die een bezoeker doet besluiten om door te klikken. Zorg altijd dat je zo’n banaan op de site hebt staan voor het beste resultaat.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *