10 tips voor een succesvolle webshop

10 tips voor een succesvolle webshop

Steeds meer mensen gebruiken het internet om nieuwe aankopen te doen, dat betekent dat het aanbod webwinkels steeds meer stijgt. Wanneer je van plan bent om een webshop te openen, of al eigenaar bent van een online winkel, is het belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Want hoe zorg je ervoor dat mensen jouw webshop vinden? En misschien nog veel belangrijker; hoe krijg je naamsbekendheid en dus meer bezoekers en kopers? Wij geven je tien praktische tips om jouw webwinkel te optimaliseren en professioneel over te laten komen.

1. Kies een goede naam
Om een succesvolle webwinkel te creëren, zul je moeten kiezen voor een goede naam. Claim een domeinnaam die pakkend, niet te lang en goed te onthouden is. Zorg er het liefst voor dat de naam duidelijk maakt wat je verkoopt, hierdoor word je eerder gevonden door de zoekmachines.

Voorbeeld: Je wil een webshop openen waar je voornamelijk woonaccessoires gaat verkopen. Een slechte naam zou dan kunnen zijn: www.mooieaccessoiresvoorinjehuis.nl. De naam is te lang en komt niet professioneel over. Denk daarom goed na over een naam, voordat je een domeinnaam claimt.

2. Doe onderzoek
Bezoekers komen niet zomaar aanwaaien. Je zult enige moeite moeten doen om mensen in de richting van jouw winkel te wijzen. Om te beginnen is het belangrijk dat je weet wie je publiek (ofwel: doelgroep) is. Leer het internetgedrag van je doelgroep kennen. Welke websites zijn voor hen aantrekkelijk en waar zou je eventueel kunnen adverteren om door hen gevonden te worden. Zorg dat je weet wat je kunt doen om gevonden te worden door internetgebruikers. Leer wat SEO, Metateg en linkbuilding betekent en pas dit in de praktijk toe. Investeer tijd in het gezien en gevonden worden.

3. Zorg voor een professioneel uiterlijk
Om ervoor te zorgen dat je webshop een professionele indruk maakt, maak je gebruik een professioneel webshop systeem zoals Magento en een van de mooie templates van Zign als ontwerp voor je webwinkel. Kies voor een template (ontwerp) dat bij jou en je webwinkel past. Met de kant-en-klare templates geef je je webshop gegarandeerd een professioneel uiterlijk. Creëer daarnaast een logo voor je webwinkel. Zorg dat het logo uniek en duidelijk is. Vermijd ingewikkelde logo’s en kies voor kleuren en vormen die bij je webwinkel passen.

4. Maak producten aantrekkelijk
Aangezien de aangeboden producten niet tastbaar zijn voor de bezoekers is het zeer belangrijk dat je ze “verkoopt”. Zorg voor een aantal duidelijke foto’s van het product, zodat de klant weet waar hij naar kijkt. Daarbij is een goede productomschrijving uiterst belangrijk. De omschrijving dient kort en duidelijk te zijn. Geef aan wat voor product het is, waar het voor gebruikt wordt en uit welke materialen het bestaat. Vermijdt lange lijstjes waarin de informatie simpelweg wordt opgesomd, maar beschrijf kort en krachtig de belangrijkste eigenschappen van het product.

5. Bepaal een geschikte indeling
Om je webwinkel aantrekkelijk te maken voor bezoekers is niet alleen het uiterlijk belangrijk, maar ook de indeling. Zorg dat je webshop duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Bezoekers hebben geen zin om veel (ingewikkelde) stappen te doorlopen om het product te kopen waar ze naar opzoek zijn. Creëer categorieën waaronder je de producten kunt wegzetten en kies voor gebruik van een zoekbalk om klanten de gelegenheid te geven direct een product te zoeken. Houd het simpel en overzichtelijk.

6. Houd het aanbod actueel
Het aanbod in je webshop dient altijd actueel te zijn. Is een product uitverkocht, is de prijs veranderd of is de levertijd langer dan gewoonlijk? Geef dit dan duidelijk aan, zodat de klant niet voor verassingen komt te staan. Het komt niet professioneel en klantvriendelijk over wanneer de klant achteraf wordt verteld dat het product wat hij heeft gekocht pas een week later wordt geleverd.

7. Houd klanten tevreden
Heeft een klant een klacht of een vraag? Behandel deze dan zo snel mogelijk. Geef duidelijk antwoord of advies en blijf daarbij altijd netjes. Geef op je website duidelijk aan wat de verzendkosten bedragen en hoe lang een klant de tijd heeft om een product terug te sturen en of daar eventueel kosten aan verbonden zijn. Zorg dat je een lijstje met de meest gestelde vragen op je website weergeeft. Beantwoord bijvoorbeeld vragen als: “Wanneer kan ik mijn bestelling thuis verwachten?” of “Ik heb een verkeerd/defect product ontvangen, wat moet ik nu doen?”.

8. Maak keuze uit betaalmogelijkheden mogelijk
Zorg dat een klant kan kiezen uit verschillende betaalmogelijkheden. Denk hierbij aan betaling via bankoverschrijving, verzending onder rembours of betaling per acceptgiro. Veel mensen vinden het vervelend om vooruit te betalen, vooral wanneer de webwinkel nog geen naamsbekendheid heeft. Geef je bezoekers een gerust gevoel door de mogelijkheid te bieden om achteraf te betalen. Hiermee vergroot je de kans op verkoop van je producten.

9. Houd een klant op de hoogte
Heeft een klant een bestelling geplaatst? Zorg dan dat je zo snel mogelijk een email stuurt met daarin een bevestiging van de bestelling. Zo weet een klant dat zijn bestelling goed is doorgekomen. Verstuur vervolgens opnieuw een email, wanneer de bestelling verzonden is. Het zou voor de klant helemaal fijn zijn wanneer je ook nog eens aangeeft op welke dag de bestelling geleverd wordt. Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om een bestelling te volgen door middel van Track & Trace codes. Overweeg of dit interessant is voor je webshop. Mocht dit niet zo zijn, kies dan voor een bevestigingsmail.

10. Voorzie klanten van je gegevens
Maak een contactpagina aan waarop je de gegevens van je webshop plaatst. Denk hierbij aan naam, telefoonnummer en adres, maar ook het KVK- en BTW nummer. Gebruik bijvoorbeeld een contactformulier waarmee klanten simpel en snel een vraag kunnen stellen, of maak gebruik van een plattegrond waardoor bezoekers snel kunnen zien waar je gevestigd bent. Want ondanks dat je geen fysieke winkel hebt, is het weergeven van een adres belangrijk. Gebruik de contactpagina ook om duidelijk te maken waar je op de social media, zoals Twitter en Facebook, te vinden bent. Plaats speciale “buttons” zodat bezoekers direct op de Twitter- of Facebookpagina van je webwinkel terecht komen, wanneer ze erop klikken.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *