De vijf handigste Magento-opties die (bijna) niemand kent en gebruikt

Magento is een perfect pakket om een goede webwinkel mee te maken, maar dat mag geen geheim zijn. Magento is echter ook een pakket dat buitengewoon veel mogelijkheden biedt. Vooral als je ook de diverse extensies in ogenschouw neemt is het moeilijk om goed overzicht te houden wat er allemaal met Magento mogelijk is. Wij vertellen je hoe je al die verstopte opties en extensies kunt gebruiken om alles uit je webwinkel te halen!

Uitgebreide statistieken
Statistieken zijn zeer belangrijk voor een webshop. Natuurlijk kunt u makkelijk zien hoeveel producten u heeft verkocht, in welke productgroepen. Hier is de optie om te koppelen aan Google Analytics erg handig voor, aangezien u met Analytics zeer uitgebreide stats te zien krijgt. Dit is echter nog verder uit te breiden, en wel met de gratis add-on Google Analytics Plus (link). Met deze plug-in kunt u bijvoorbeeld ook bijhouden op welke pagina uw bezoekers zijn afgehaakt. Stel nou dat veel klanten op dezelfde pagina stoppen met bestellen, dan kunt u bekijken wat het probleem is bij deze stap en hier veranderingen in aanbrengen.

Producten uitlichten
Er zijn altijd wel producten in een webwinkel die meer aandacht mogen hebben. Misschien is het een product dat erg goed verkoopt, of juist een product waar je veel potentieel in ziet, maar dat nog niet zo goed verkoopt. Dit product uitlichten, bijvoorbeeld met de extensie Featured Products van Inchoo (link) kan een zeer positief effect hebben op je verkoopcijfers.

Magento WordPress Integration
We raden het aan om een goed blog toe te voegen aan je webwinkel. Per slot van rekening kun je in een blog niet alleen je nieuwe producten aanprijzen, maar je kunt er ook een band met je klanten mee opbouwen. Als je ervoor zorgt dat je goede content op dit blog plaatst, en ook regelmatig een update doet, dan zijn klanten vaker geneigd om terug te komen naar je winkel. Er zijn veel verschillende blogplatforms, maar WordPress is het meest gebruikt. Het platform wordt ook algemeen beschouwd als het prettigste platform om mee te werken, met de meeste opties. Met de handige gratis extensie Magento WordPress Integration van FishPig (link) koppel je eenvoudig een blog aan je Magento winkel.

Skip Checkout Step 1
Als een klant een bestelling heeft gemaakt, dan gaat deze naar de checkout. Is je klant al bij je webwinkel geregistreerd, dan logt hij of zij in en kan dan snel de bestelling afronden. Is een bezoeker aan je site nog geen vaste klant, dan moet deze meestal eerst registreren voordat er tot bestelling over wordt gegaan. Dit is vaak een relatief langdurig proces, waarbij de kans altijd aanwezig is dat je potentiele klant geen zin heeft om alle stappen van het registreren te moeten doorlopen. Zo kan je in principe klanten kwijtraken. Met de plugin Skip Checkout Step 1 (link) sla je de registratiestap over. Je klant kan direct door naar het invoeren van de adresgegevens. Hier heeft hij dan nog wel de optie om een hokje aan te vinken waarmee deze adresgegevens worden gebruikt als registratiegegevens. Zo is je klant toch lid geworden van je webshop, zonder dat hij het hele aanmeldingsproces als onaangenaam heeft hoeven ervaren!

EasyTabs
Als je graag je klant zoveel mogelijk informatie geeft over een product, maar als je niet wilt dat deze informatie een grote lap op een enkele pagina wordt, dan kun je tabs gebruiken. Met de gratis extensie EasyTabs (link)voeg je simpel tabjes toe aan je productpagina. Op deze manier kun je de informatie verdelen onder bijvoorbeeld 'informatie', 'specificaties' en 'productgegevens'. Dit valt met EasyTabs net zoveel uit te breiden als je maar wilt.

Reageren is niet (meer) mogelijk.